Saturday, April 19, 2008

Dari Meja Presiden MARA-Kumpel

Berkenaan kutipan duit Mara Kumpel, masih ramai yang belum bayar. Dari bandar-bandar yang besar seperti Nürnberg, Augsburg dan Rosenheim tak sampai separuh pun yang bayar.


*Ada
yang tanya, siapa yang wajibkan pembayaran tu dan untuk apa? Bayaran tersebut telah diputuskan pada konferens yang diadakan antara AJK² pada 3 April yang lalu.

*Tujuannya untuk tampung kos aktiviti yang akan kita jalankan seperti BBQ dan Hari Raya. Persoalannya kenapa masih ada yang tak nak bayar. Adakah sebab anda tak mahu terlibat dalam aktiviti tersebut? Ataupun anda sememangnya tak mahu jadi ahli Mara Kumpel? Kalau anda tak bersetuju dengan kutipan tersebut boleh nyatakan.

Selama ni kami AJK² banyak menghadapi masalah dalam menguruskan anda semua. Kalau minta Kontoauszug untuk tuntutan Studiengebühren pun lambat nak beri. Kami ini bukan dibayar gaji untuk uruskan hal² anda. Tapi satu yang kami minta, tolonglah beri kerjasama apabila sebarang keputusan dibuat. Kalau diminta maklum balas tolong beri. Kalau rasa tak nak bagi kerjasama tak payah jadi ahli Mara Kumpel atau bubarkan sahaja Mara Kumpel. Dulu waktu MGSS cadang nak gabung ramai yang minta dikekalkan tapi kerjasama tak mahu beri. Apa kejadahnya semua ni.

Selain itu saya nak ingatkan, kita telah bersepakat dengan MGSS yang mana ahli Mara Kumpel secara automatik menjadi ahli MGSS tanpa bayar duit MGSS dengan syarat kita mengendalikan satu acara MGSS menggunakan dana kita. Keputusan ini dibuat memandangkan kita juga ambil bahagian dalam aktiviti² MGSS. Kalau ada yang tak setuju sila beritahu. Kita nak tengok berapa ramai yang tak setuju.

Diingatkan semula, siapa yang nak jadi ahli Mara Kumpel sila bayar duit kutipan dan beritahu kepada ketua bandar sama ada anda nak turut serta dalam grill atau tidak. Kalau tak nak turut serta beri alasan supaya kita boleh kaji balik berkenaan tarikh dan tempat. Bukan buat bodoh saja.

Kalau bahasa yang digunakan menyinggung perasaan, saya minta maaf tapi fikirkanlah juga perasaan kami yang disusahkan oleh sikap anda yang acuh tak acuh.


Ahmad Safwan Bin Mohd Ghazi

Presiden Mara Kumpel

25 comments:

buchuk said...

btul gak ape yg mr. pres ckp tuh.. tp aku arap korang jgn la terase... masing² dah beso.. pk secare rational bukan secare emosi dengan ape yg mr. pres ckp nih... kiteorg cume nak kerjesame korang semue je.. yg slalunyer dlm seminit due aje.. hehe.. aku rase tak ssh sgt kan?? hehe..

Anonymous said...

haha... bengong la ajk mara kumpel neh..... nak kutip duit pon susah ke?? nanti time ade grill atau raya ke.... sape yg datang tu ko kutip la duitnya.... susah apenya. Kalo yg tak datang tu bole la kite skipkan dia dari bayar duit sebab dia tak join aktiviti... kalo dia dtg aktiviti laen lak, baru kutip duit dari dia.......

JANGAN SUKA PAKSA ORANG NAK BAYAR ATAU TIDAK. Gunakan kepintaran kite dlm hal neh dan marah marah bukan dapat menyelesaikan masalah. Dan kalaulah kau org marah, tak perlulah nak marah ke org laen sebab nanti akan jadi chain reaction.. Gunakan akal ek.

Anonymous said...

kalau sikap kiter macam nih..sampai bila semua org akan lari ngn tanggungjawab..dulu kiter lantik press tuk kiter mudah berhubg dgn pihak atasan..press sebagai wakil..bila tym nak claim..semua tanya press bila nak dapat nih..lambat lagi ker...asal lambat nih...semua tuh presiden kene jawab...penat lelah dia nak urus kan semua hal2 kiter nih ader korg penah pk...so tuk kesenangan kiter semua..tolong bagi kerje sama..wakil bandar dah main peranan dalam membantu presiden kiter..so sesama kiter ringankan kerja2 presiden kiter..bantu mereka..pasal 10 euro kalau nak berkira...korang simpan la duit tuh...buat nak kahwin ker aper!!xpayah masuk mara kumpel..xyah masuk mgss...xyah join aper2...kalau ader prob...korg pepandailah!

Anonymous said...

JANGAN PAKSA ORG NAK BAYAR KE TAK?
pebende ko nih...sepoloh euro nak berkira...perghh..kalau aper niat sedekah pon xper..xder masalh...insyaAllah Allah kasi nant lipat kali ganda..amin!!(mungkin 10 euro tuh kalau bayau..kebulur setaun kot!)yosh!

buchuk said...

hahaha lawak anonymous 1 nih... bukan pakse kot.. kalo tak nak baya btau je la... hehe.. mgkn bole setel kot.. pastu aku rase lagi serabut kot kalo semue nak baya time aktiviti.. kan sng awal2.. stail nak wat last minute gak tuh anonymous 1 nih hahaha... btw aku rase ko kene pk gak org yg tolong uruskan semue mende nih.. student gak.. same cam ko.. so bertimbang rase la ckek.. hehe.. sorila aku dop tahu ko sape.. so aku panggil anonymous 1..

Adhwa said...

xnak bayar kasik tau je kat ajk ape sbb..xde duit ckp kat aku xpe..aku tade hal nyer stakat nk tlg bangsa aku sendiri nih..haha

Anonymous said...

entah.. aku setuju jer ngan buchuk.. gilo aper nak mintak waktu event.. kalau makan2.. fikir la kalau 10 org tak cakap dier tak nak datang.. tak ker membazir... membazirkan kawan setan.. hurmm.. banyak leh elak kalau semua org ambik perhatian n bagi kerja sama...betul tuh.. yang urus student cam kita gak.. kalau anynomous 1 rasa dier boleh urus lebih baik dari kepimpinan sekarang.. ko urus la.. aku nak tengok ko boleh tak.

buchuk said...

hahaha... jadi ah long hanya duwa..

Mr. President said...

OKlah...kita memang x paksa pon korang bayar seperti mana korang x paksa kitorg uruskan hal Studiengebühren tu...jadi urus sendirilah....buat raya sendiri...buat grill sendiri...berpersatuanlah sendiri2

Anonymous said...

bayar jgn xbayar..spuloh euro takkan berkira kut.itu pn ssh.aku xfaham la..

Anonymous said...

tu r psl...10 euro mende sangat kn...ak rase yg xbyr ni busy sangat kot nk uberweisung duit...asik stdy jek plak

WanFauzan said...

duwa, mu bayo dok lagi? haha

Anonymous said...

boikot anonym 1

intan adilah said...

sepatutnya hal 10 euro ni tak menjadi masalah, kalau tak dapat bayar atau tak boleh bayar, bgtau dkt ketua bandar apa sebabnye. Senang cerita~

Nanti bila tak buat aktiviti, semua org tanye kenapa tak buat? Bila kita nak buat, ramai yang x nk bagi kerjasama. Tujuan aktiviti ni semua diadakan pun untuk eratkan hbgn sesama kita. Bukannye kita kenal semua org pun stdnt mara yg belajar dkt germany ni. So bila ada aktiviti barulah kita dapat kenal ramai org.

Jadi diharapkan semua org tolong la respon bila perlu. AJK semua x dpt apa2 pun dr semua ni dan kami pun ada hati & perasaan seperti anda semua.

^^ Sepakat itu membawa berkat

Anonymous said...

aku dah bayar..aku tak terlibat dalam hal2 mcm nih

Pak Lah said...

mende nih?
..polis kata jangan....

Anonymous said...

kuang222..mcm2 sungguh komen.terharu aku dak2 mara kumpel rame yg bersatu..Idup bersatu!! ala,bayar jek.kalu kte xnak join,kte nye hal la.time kte dtg aktvt,org len xdtg.so ape nak berkire sgt..kalu ade prob,bgtau.kte settle care org BESO.barula namenye mahasiswa..skali lagi,Idup bersatu!!senyum skek anonymous 1..=)

aku yg baya.. said...

anonymous1 ni misti xnk byr nihhh..boco rahsia..=p

10euro pon keco ka anonymous1??xde wang bleh mintak duwa..

aku pon bayar gaks said...

kesian enoymous 1
xpsl2 kene boikot...lolz

Anonymous said...

byr je lah..kecoh nk mampos xmau byr 10€.... bakhil gile...

Anonymous said...

kpd anonymus1..

ko yg menyebabkan chain reaction kemarahan ni..sengal tol..

Anonymous said...

hahaha...sian,takde org backup anonymous 1...hahaha... aku ni dh jadi anonymous ke brapa ntah... byr je la 10euro tu...bukan byk pun...bak kata kenalan rapat aku,sekali turun stadt,konpem abih 50euro..inikan plak 10euro..ciput je beb..hahaha

Pak Lah said...

Polis kata jangan....

Anonymous said...

aduh
rs cam nk name-calling je kt anonymous 1..
10 € je pon.

aku rs ajk kumpel x mrh pon.
mmg stengah2 ahli buat acuhx acuh pon.
mmg stgh2 buat bodoh ja.
tp time claim mcm2 plak diorg kutuk.kumpel x teratur a,lmbt a.
"bla nk dpt duit ni?"

tp bla dpt 950€++ tu,nk bg 10€ pon bsing?.dats 1.05% of ur scholarship/loan btw

nak ngadu said...

gua ade prob. kadang2 gue lpe nk bkk lmn web blog marakumpel ni. bukak 2 minggu sekali, dah byk benda terlepas. oleh itu, gua ade cadangan ===>

ape kate buat mcm yahoo group, maksudnye, anta berita2 penting thru email ( mcm majlis bbq, claim studiengebuhren, usw ), utk dato' bandar, pastu dato' bandar forward kat anak2 buah, klu mcm tu, senang sket, x de terlepas berita2, maklumat2 penting